چشم پزشکی و اپتومتری

مراقبت از چشم

برای مراقبت از چشم ها عایت این موارد ضروری است:

به طور مرتب برای بررسی وضعیت بینایی خود به متخصص چشم پزشکی مراجعه کنید.
حتی اگر چشم هایتان ضعیف نیست ویزیت منظم پزشک می‌تواند در پیشگیری و درمان به موقل بیماری‌ها نقش مهمی داشته باشد.

این مورد وقتی حیاتی تر میشود که فردی مبتلا به بیماری های مزمنی مثل دیابت یا فشار خون کنترل نشده باشد. چون این بیماری ها می توانند ساختار و عملکرد چشم را مختل کنند و اگر آسیب وارده به چشم در مراحل اولیه توسط پزشک تشخیص داده شود، میتوان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

بهداشت و نظافت چشم‌ها را رعایت کنید.

اگر از لوازم آرایشی  استفاده می کنید تنبلی را کنار بگذارید و هرگز با مواد آرایشی روی مژه و پلک ها به رختخواب نروید. مواد شیمیایی درون ریمل و سایه و… در طول شب ممکن است وارد چشم شوند و موجب تحریک مخاط چشم و ایجاد التهاب و آسیب به آن ناحیه شوند. همچنین احتمال بروز بیماری هایی مثل گل مژه با این کار افزایش می‌یابد.

درصورت استفاده از لنز، مراقبت چندبرابری لازم است

اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، حتما اصول بهداشتی کامل را رعایت کنید. قبل از استعمال لنز دستهایتان را حداقل به مدت بیست ثانیه با آب و صابون بشویید و ترجیحا مرحله ی قراردادن لنز در چشم‌ها را به خارج از منزل که آلودگی بیشتر و احتمال تماس دستها با اجسام آلوده چندبرابر است موکول نکنید.

نکات استفاده از لنز را جدی بگیرید

 

قبل از قراردادن لنز ، آن را با سرم استریل یا مایع شستشوی لنز که حاوی مواد آنتی باکتریال است شستشو دهید. همچنین مایع لنز خود را حتما با هر بار استفاده تعویض کنید. استفاده از اپلیکاتورها احتمال آلودگی چشم ها در حین استعمال لنز کاهش میدهند، به شرطی که روی پاکیزگی و بهداشتی بودن خود اپلیکاتور حساس باشید.

هرگز با لنز نخوابید، مخصوصا لنزهای سخت که میتوانند با حرکت زیر پلک جابه جا شوند و موجب خراش قرنیه و آسیب به عروق چشمی شوند. علاوه بر آن، استفاده از لنزها با کاهش اکسیژن رسانی به قرنیه موجبات آسیب وآن را فراهم می‌آورند خواب زمان مناسبی است که به چشم‌ها استراحت بدهید.

درصورتی که بخاطر لنزهای تماسی احساس سنگریزه در چشم دارید، با مشورت پزشک از قطره هایی که برای خشکی چشم در دسترس است استفاده کنید. هرگز سرخود از قطره هایی که حاوی کورتون هستند استفاده نکنید.

عینک آفتابی دوست خوب چشمان شماست.

در فضاهای باز و نور روز از عینک آفتابی استفاده کنید. استفاده از عینک آفتابی در هوای برفی نیز بسیار مهم است چون زمانی که زمین پوشیده از برف است انعکاس نور خورشید و ورود نور ساتع شده به فضای چشمی بسیار آسیب زننده است‌.

برای یک عینک آفتابی مناسب و باکیفیت هزینه کنید. برخی عینک ها بخاطر شیشه ی رنگی باعث گشاد شدن مردمک میشوند ولی اشعه های مضر آفتاب را فیلتر نمیکنند و به همین خاطر، میزان بیشتری اشعه ی مضر وارد چشم شما میشود.

هنگام کارهای حساس مانند تراشکاری، جوشکلری، نجاری و.. حتما از عینک‌های ایمنی استفاده کنید. هرگز بدون محافظ به نور جوشکاری نگاه نکنید که آسیب آن بر شبکیه چشم بسیار زیاد است.

استفاده از مانیتورها را به حداقل برسانید.

از استفادۀ بیش‌ازحد از موبایل، تبلت، کامپیوتر و صفحات دیجیتال بپرهیزید و هنگام استفاده از این موارد فاصلۀ کافی را از صفحۀ نمایش حفظ کنید. در صورتی که در طول روز به دلایل شغلی زمان زیادی را پای مانیتور میگذرانید از عینک های مخصوص این کار استفاده کنید.

هنگام کار با صفحات دیجیتال یا مطالعه، هر چند دقیقه یک‌بار به چشمان خود استراحت بدهید. مثلا هر چند دقیقه یکبار به مدت چندثانیه از پنجره به یک نقطه ی دور نگاه کنید یا چشمانتان را ببندید.

با این کار از فیکس شدن عضلات چشم جلوگیری میکنید و خستگی دیرتر به سراغتان می آید. همچنین نگاه کردن به مانیتور باعث می‌شود که دفعات پلک زدن کاهش پیدا کند و فرد را در معرض خشکی  قرار دهد. سعی کنید بطور آگاهانه هر چند ثانیه یکبار پلک بزنید.

برای خشکی چشم خود کاری بکنید.

اگر دچار خشکی چشم هستید از اشک مصنوعی استفاده کنید. اگر خشکی شما بدون دلیل خاصی و ناگهانی شروع شده است به  پزشک مراجعه کنید.

سالم زندگی کنید.

از خوراکی‌های حاوی انواع ویتامین مانند ویتامین آ و ویتامین ب و مواد معدنی مانند روی، امگا ۳ و کاروتن استفاده کنید.سبک زندگی، تغذیه و فعالیت بدنی خود را اصلاح نمایید تا دچار مشکلاتی مانند فشار خون و دیابت و در نتیجه آسیب چشمی نشوید.

خواب مناسب را فراموش نکنید.

چشم های ما بدون آن‌که متوجه باشیم در تمام روز کار می‌کنند‌ و زمانی که خواب هستیم عضلات و شبکه عصبی آن با دریافت محرک کمتر فرصت دارند که کمی استراحت کنند.

همچنین استرس ها و فشارهای لحظه ای میتوانند با فشار بر عروق چشم به آنها آسیب برسانند. میزان خواب کافی در سنین مختلف و فرد به فرد متفاوت است ولی بطور متوسط هشت ساعت خواب در شبانه روز توصیه میشود.

در محیط با نور کافی کار کنید.

سعی کنید محیط اطرافتان نور مناسبی داشته باشد. به خصوص هنگام کارهایی مانند مطالعه و کارهای ظریف.طبق مطالعاتی که انجام شده، کمبود نور یا مطالعه در فضای نسبتا تاریک باعث ضعیف شدن چشم‌ها نمیشد و روی بینایی در بلندمدت تاثیری ندارد.

ولی وقتی نور کافی نباشد، مجبورید چشمان خود را تنگ کنید که علاوه بر خستگی زودرس عضلات چشم، روند ایجاد چین و چروک اطراف پلک را تسریع می‌کند.

درصورت بروز هرمشکلی در بینایی به چشم پزشک مراجعه کنید.

اگر هر علامت خطری مانند درد ، تاری دید، سوزش ، خشکی، احساس جسم خارجی، نقاط تاریک یا بدون دید در میدان دید، از دست دادن ناگهانی بینایی یا علائم ذکرشده در قسمت‌های قبل شدید حتما سریعا به متخصص مراجعه کنید. اگر سابقۀ خانوادگی مشکلات چشمی دارید، در هنگام مراجعه به پزشک متخصص آن را اطلاع دهید.

برای نوبت دهی آنلاین بهترین متخصصین چشم پزشکی می‌توانید از سامانه مدی مدیا استفاده کنید. با ثبتنام در مدی مدیا فقط یک قدم تا ارتباط با بهترین متخصصان فاصله دارید.

سوالات متداول

سوال : چطور از چشمان خود مراقبت کنیم؟
پاسخ : به طور مرتب برای بررسی بینایی خود به متخصص چشم پزشکی مراجعه کنید.

سوال :چطور از چشمان خود مراقبت کنیم؟
پاسخ :بهداشت و نظافت چشم‌ها را رعایت کنید.
درصورت استفاده از لنز، مراقبت چندبرابری لازم است.
عینک آفتابی استفاده کنید.
استفاده از مانیتورها را به حداقل برسانید.
سالم زندگی کنید.

سوال : آیا داشتن خواب کافی در سلامت چشمان ما تاثیر دارد؟
پاسخ :بله ،چشم های ما در تمام روز کار می‌کنند‌ و زمانی که خواب هستیم عضلات و شبکه عصبی آن با دریافت محرک کمتر فرصت دارند که کمی استراحت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا