گوش حلق و بینی، سر و گردن

سینوزیت

در بدن ما انسان ها حفراتی در استخوان جمجمه و در قسمت خلفی پیشانی، بینی، چشم ها و گونه ها وجود دارند که از بافتی مخاطی همانند بافت مخاطی بینی پوشیده شده اند.

به این حفرات سینوس گفته می شود‌. برخی از این حفرات در زمان تولد درون استخوان‌ها وجود دارند و برخی از آنها بعد از تولد و در سنین کودکی در جمجمه ایجاد می‌شوند. سینوس ها در حالت طبیعی پر از هوا می باشند و مخاط آن ها نیز از طریق بینی و حلق تخلیه می شود.

شناخت سینوزیت

به طور کلی در علم پزشکی پسوند – ایت در شرایطی به کار برده می شود که پای یک التهاب یا عفونت در میان باشد.

اینجا نیز پسوند – ایت پس از کلمه ی سینوس نشان از التهاب و عفونت سینوس ها دارد. این التهاب و عفونت به دنبال رشد و تجمع میکروب ها دربافت مخاطی سینوس ها و عدم تخلیه ی مخاط آن ها می باشد.

علل ایجاد سینوزیت

در حالت طبیعی همان طور که پیش تر نیز ذکر کردیم، فضای داخل سینوس ها پر از هوا است و بافت پوشاننده ی آن ها بافتی مخاطی است که مخاط تولید شده توسط سلول های این بافت از طریق بینی یا حلق تخلیه می شود.

حال اگر این مخاط به دلایلی چون انسداد حفرات سینوسی تخلیه نشود، یا ترشح مخاط بیش تر از حد عادی باشد، شرایط جهت رشد و تکثیر میکروب ها فراهم می شود و به دنبال تکثیر و تجمع آن ها در حفرات سینوسی، سینوزیت اتفاق می افتد.

از جمله میکروب هایی که باعث ایجاد سینوزیت می شوند، می توان به ویروس ها و باکتری ها و گاهی قارچ ها نیز اشاره کرد که هر کدام علائم مخصوص به خود را دارند. لازم به ذکر است که تشخیص نوع میکروب ایجاد کننده ی سینوزیت حائز اهمیت است و بر عهده ی پزشک است. چرا که هر کدام از این ها درمان متفاوتی دارند.

گاهی نیز منشا سینوزیت میکروب هایی چون باکتری ها و یا ویروس ها نیستند و سینوزیت از نوع مزمن یا آلرژیک است. سینوزیت مزمن به طور کلی در افرادی که مشکل پلیپ بینی دارند رایج است. و سینوزیت آلرژیک نیزبه دنبال آلرژی های فصلی ایجاد میشود.

به طور خلاصه و کلی از علل این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آلرژی
سرماخوردگی و عفونت های تنفسی
مشکلات مجاری بینی مثل انحراف یا پلیپ بینی
اختلال در حرکات مژه های سلول های بافت مخاطی سینوس ها در هنگام راندن مخاط سینوس ها جهت تخلیه ی آن

نقص یا تضعیف ایمنی که شرایط را برای تکثیر میکروب‌ها و قارچ‌ها در سینوس ها ایجاد می‌کند.
و…

علائم سینوزیت

علایم سینوزیت با توجه به عامل ایجادکننده ی آن متفاوت است. در سینوزیت با منشا باکتری درد و حساسیت در لمس، ترشحات چرکی پشت حلق و.. شایع تر از سینوزیت های با منشا ویروسی هستند.

از علائم سینوزیت مزمن نیز می توان به مواردی چون سرفه های شبانه و صبحگاهی، تخلیه ی مخاط بینی، گرفتگی بینی و… اشاره کرد. لازم به ذکر است که به طور کلی علائم سینوزیت مزمن نسبت به سایر سینوزیت ها خفیف تر است.

به طور خلاصه و کلی از علائم شایع سینوزیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
گلودرد
سردرد
سرفه های شبانه
عطسه
از بین رفتن حس بویایی
گرفتگی بینی
تب
خستگی
دندان درد
چشم درد
گوش درد
آبریزش چشم و بینی
بوی بد دهان و بینی
و…

تشخیص سینوزیت

انجام معاینات بالینی توسط پزشک و شرح حال بیمار
مشاهده ی درون بینی و سینوس ها توسط پزشک به وسیله ی ابزاری به نام آندوسکوپ
مشاهده و معاینه ی حلق و چشم و گوش بیمار توسط پزشک
انجام سی تی اسکن یا ام آر آی
در موارد نادر بیوپسی و نمونه برداری از بافت مدنظر و بررسی نمونه در آزمایشگاه
و…

درمان سینوزیت

از جمله اقدامات درمانی جهت درمان سینوزیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف زیاد مایعات
استفاده از بخور سرد
شست و شوی سینوس ها و حلق با سرم شست و شو
غرغره کردن آب نمک
استفاده از اسپری های رفع کننده ی گرفتگی بینی مثل اسپری اکسی متازولین برای مدت کوتاه
دوری از مواد آلرژی زا
تخلیه ی سینوس ها در صورتی که علائم بیش از حد معمول طولانی شوند و درمان نشوند یا فرد در طول سال مرتباً با علائم سینوزیت درگیر باشد.
استفاده از آنتی بیوتیک در صورت تشخیص پزشک . همچنین اگر تشخیص سینوزیت قارچی باشد استفاده از داروهای ضدقارچ ضروری است و فرد باید در بیمارستان بستری شود.
انجام جراحی هایی جهت گشاد کردن حفرات سینوس ها در صورت نیاز
و…

پیشگیری از سینوزیت

درست است که سینوزیت عارضه ای چندان خطرناک به شمار نمی رود و به راحتی قابل درمان است اما اگر به شکل مزمن درآید و فرد دائماً دچار علائم این عارضه شود، می تواند خطرناک شده و عواقب سختی را برای بیمار به دنبال داشته باشد.

از جمله ی این عواقب می توان به بروزبیماری هایی چون مننژیت، عفونت چشم، آبسه و… اشاره کرد. بنابراین لازم است که در صورت بروز یک سری از علائم سریعاً به پزشک خود مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید تا به چنین عوارضی دچار نشوید.

از جمله ی این علائم می توان به مواردی چون سردردی که با مسکن ها خوب نمی شود، تب، طولانی شدن علائم سرماخوردگی بیشتر از حد معمول، ایجاد اختلال در حس بویایی یا بینایی یا شنوایی، مشاهده ی ترشحات سبز یا زرد رنگ و… اشاره کرد.

چند نکته ی مهم

زنان باردار در صورت مشاهده ی بروز علائم سینوزیت در خود، حتماً تحت نظر پزشک به مصرف دارو بپردازند.
در صورت مشاهده ی طولانی و وخیم شدن علائم سرماخوردگی، تب بالا و ترشحات تیره در کودکان خود حتماً تحت نظر پزشک به درمان آن ها بپردازید.

در صورتی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستید و یا به بیماری هایی چون دیابت، ایدز، ام اس و… دچار شده اید یا تحت انجام درمان هایی چون شیمی درمانی هستید، احتمال ابتلا به سینوزیت در شما بیشتر است.

زندگی در آب و هوای خشک، زندگی در آب و هوای آلوده، مصرف دخانیات علی الخصوص سیگار و قلیان، استنشاق موادی چون فرمالدئید و… همگی احتمال ابتلا به سینوزیت را در شما افزایش می دهند.

سوالات متداول

سوال : علائم سینوزیت چیست؟
پاسخ : گلودرد، سردرد، سرفه های شبانه ،عطسه ،از بین رفتن حس بویایی ،گرفتگی بینی ،تب ،ستگی ،دندان درد ،چشم درد،گوش درد ،آبریزش چشم و بینی، بوی بد دهان و بینی و…

سوال : سینوزیت چگونه درمان میشود؟
پاسخ : مصرف زیاد مایعات ، استفاده از بخور سرد ، شست و شوی سینوس ها و حلق با سرم شست و شو ، غرغره کردن آب نمک ، استفاده از اسپری های رفع کننده ی گرفتگی بینی مثل اسپری اکسی متازولین برای مدت کوتاه ، دوری از مواد آلرژی زا و…

سوال : در چه مواردی احتمال ابتلا به سینوزیت بیشتر است؟
پاسخ : در صورتی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستید و یا به بیماری هایی چون دیابت، ایدز، ام اس و… دچار شده اید یا تحت انجام درمان هایی چون شیمی درمانی هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا