ریه

آمبولی ریوی

آمبولی ریوی بیماری است که در طی آن، در عروق خونی قسمتی از بدن جسمی مسدود کننده مثلاً لخته ی خون ایجاد می شود و سپس آن لخته در عروق و همراه با جریان خون حرکت می کند و خودش را به شریان های خون رسان به ریه ها می رساند و در آن جا باعث ایجاد انسداد در مسیر جریان خون می شود.

علل آمبولی ریوی

به طور معمول علت اصلی آمبولی ریوی ایجاد لخته ی خون در قسمتی از بدن و حرکت و رسیدن آن لخته به عروق خون رسان به ریه ها و ایجاد انسداد در این عروق می باشد و کمتر پیش می آید که این انسداد به خاطر تجمع قطرات چربی، حباب هوا، بخشی از یک تومور یا ذرات دیگری که وارد خون می شوند، باشد و اغلب آن جسم مسدود کننده، لخته ی خون است.

لازم به ذکر است که این لخته اغلب در ساق پاها یا بازوها ایجاد می شود و سپس از این نواحی همراه با جریان خون به سمت شریان های ریوی حرکت میکند. توجه به این نکته نیز ضروری است که این انسداد به هر دلیلی که باشد، چه ایجاد لخته ی خون چه تجمع قطرات چربی و… باعث کاهش خون رسانی و در پی آن کاهش اکسیژن رسانی به بافت ریه ها می شود.

از طرفی همه ما می دانیم که ریه ها از جمله ارگانهای بسیار مهم بدن هستند و اختلال در عملکرد و ساختار آن ها خطرناک می باشد. بنابراین این بیماری، می تواند تهدید کننده ی جان انسان نیز باشد.

علائم آمبولی ریوی

از جمله علائم آمبولی ریوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شروع ناگهانی نفس نفس زدن که به آن تاکی پنه می گویند یکی از نشانه های مهم آمبولی ریوی می باشد.
بی نظمی و افزایش ضربان قلب
درد و ادم در قسمت ساق پا
سرگیجه
تب و تعرق
درد در ناحیه ی قفسه ی سینه هنگام تنفس
تغییر رنگ پوست لب ها و صورت
سرفه های خشک
در موارد شدید کاهش هوشیاری و ایست قلبی
و…

تشخیص آمبولی ریوی

از جمله راه های تشخیص آمبولی ریوی عبارت اند از:

معاینه ی بالینی توسط پزشک و گرفتن هیستوری از بیمار
سونوگرافی پاها
گرفتن نوار قلب
اندازه گیری فشار خون
انجام آزمایش خون
انجام ام آر آی
آنژیوگرام و اسکن ریوی
بررسی گازهای خونی از طریق آزمایش خون
اندازه گیری اکسیژن خون بیمار
و…

توجه به این نکته نیز ضروری است که گاهی در طی معاینات بالینی، پزشک به راحتی و قطعی نمی تواند تشخیص دهد که علائم بیمار به علت آمبولی ریوی است، چرا که بعضاً علائم این بیماری با بیماری های دیگر نیز شباهت دارد. بنابراین انجام اقدامات دیگر تشخیصی نیز، در کنار معاینات بالینی کمک کننده است.

درمان آمبولی ریوی

به دستور پزشک برای بیمار داروهای تزریقی ضد انعقاد خون مثل هپارین، انکوساپارین و… تجویز می شود تا از لخته شدن بیشتر خون جلوگیری شود. با دریافت درمان های تزریقی که موجب حل کردن لخته می شوند و از گسترش آن جلوگیری می کنند، خطر اولیه تا حد زیادی برطرف می شود.

بعد از آن به عنوان درمان نگه دارنده داروهای خوراکی یا زیر جلدی برای بیمار شروع میشود و حداقل چند ماه ادامه می یابد. لازم به ذکر است که مصرف یا قطع خودسرانه ی این داروها عوارض ناگواری را به همراه دارد.

از دیگر راه های درمانی، اکسیژن درمانی می باشد که به طور معمول در همان لحظات ابتدایی بعد از تشخیص این بیماری انجام میشود، چرا که همان طور که گفتیم آمبولی ریوی از خون رسانی به ریه ها که ارگان هایی مهم در تبادل گازهای تنفسی می باشند جلوگیری می کند.

بنابراین قطعاً سطح اکسیژن خون بیمار پایین می آید و این عارضه بسیار خطرناک می باشد و در صورت عدم اکسیژن درمانی می تواند کاهش هوشیاری بیمار را نیز به دنبال داشته باشد. در کنار این ها از داروهای از بین برنده ی لخته ی خون نیز، جهت رقیق کردن خون استفاده می شود.

توجه به این نکته نیز ضروری است که مصرف این داروها ریسک خون ریزی را تا حدودی بالا می برند بنابراین تجویز این داروها توسط پزشک با احتیاط کامل می باشد و این درمان به عنوان درمان اولیه به کار نمی رود.

از دیگر راه های کمک کننده در درمان می توان به استفاده از جوراب های واریس نیز اشاره کرد. این جوراب ها در درمان تورم و ادم پاها، لخته ی خون در عروق سطحی پاها و… موثر است.

نکات پایانی

به طور کلی عواملی چون افزایش سن، افزایش بیش از حد وزن، عدم تحرک، یک جا نشستن به مدت طولانی، مصرف سیگار و… می توانند خطر ابتلا به آمبولی ریوی را تا حد زیادی بالا ببرند.

بنابراین توصیه می شود با داشتن سبک زندگی سالم اعم از ورزش منظم، تغذیه ی سالم، جلوگیری از عدم تحرک و افزایش وزن، عدم مصرف دخانیاتی چون سیگار و… تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

در صورتی که به دلایلی مثل نوع شغلتان یا درس خواندن مجبور به نشستن در مدتی طولانی و انجام امورتان هستید، حتماً هر ۱ ساعت از جای خود بلند شوید و کمی راه بروید تا از ایجاد لخته ی خون در پاهای خود جلوگیری کنید.

از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری نیز، ابتلا به بیماری های خاص، بارداری، مصرف یک سری از مکمل ها بدون تجویز پزشک، سابقه ی قبلی ابتلا به آمبولی ریوی، سابقه ی خانوادگی و… می باشد. بنابراین چنین افرادی باید حتماً تحت نظر پزشک باشند.

سوالات متداول

سوال : آمبولی ریوی چیست؟
پاسخ : آمبولی ریوی بیماری است که در طی آن، در عروق خونی قسمتی از بدن جسمی مسدود کننده مثلاً لخته ی خون ایجاد می شود.

سوال : علل آمبولی ریوی چیست؟
پاسخ : علت اصلی آمبولی ریوی ایجاد لخته ی خون در قسمتی از بدن و حرکت و رسیدن آن لخته به عروق خون رسان به ریه ها و ایجاد انسداد در این عروق می باشد.

سوال : آمبولی ریوی چگونه درمان میشود؟
پاسخ : به دستور پزشک برای بیمار داروهای تزریقی ضد انعقاد خون مثل هپارین، انکوساپارین و… تجویز می شود تا از لخته شدن بیشتر خون جلوگیری شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا