ارولوژیستعفونت و میکروب شناسیگوارش و کبد

خون در ادرار

وجود خون در ادرار عارضه ای است که به دنبال آن، خون و سلول های خونی به ادرار راه پیدا می کنند و از طریق ادرار از بدن دفع می شوند. به این عارضه، هماچوری نیز می گویند.

وجود خون در ادرار و مشاهده ی آن، به دو صورت ممکن است. یا به صورتی است که با چشم غیر مسلح هم قابل دیدن است. به این صورت که هنگام دفع ادرار با ادراری با رنگ صورتی تا قرمز روشن مواجه هستیم. یا با چشم غیر مسلح قابل دیدن نمی باشد و تنها از طریق میکروسکوپ و در آزمایشگاه قابل مشاهده و تشخیص است.

علل وجود خون در ادرار

وجود خون در ادرار و مشاهده ی آن، چه با چشم مسلح و چه با چشم غیر مسلح، عللی مشابه دارند که عبارت اند از:
عفونت مجاری ادراری
سنگ کلیه و سنگ مثانه

تروما و آسیب به مثانه، کلیه ها، مجاری ادراری، غدد مرتبط با دستگاه ادراری – تناسلی مثل غده ی پروستات یا وزیکول سمینال و…
سرطان های مرتبط با دستگاه ادراری – تناسلی مثل سرطان کلیه، سرطان مثانه، سرطان پروستات و…

بیماری های کلیوی
مصرف داروهای رقیق کننده ی خون مثل آسپرین، پلاویکس و… ممکن است باعث این عارضه شوند.
و…

بیماری های ارثی و خانوادگی کمی نیز وجود دارند که می توانند موجب دفع خون در ادرار شوند. این بیماری ها می توانند خوش خیم باشند و تشخیص آن ها با رد سایر علل و فقط برعهده ی پزشک متخصص است.

علائم ادرار خونی

علائم هر عارضه ای منشا گرفته از علت آن عارضه است. به عنوان مثال فردی که به علت عفونت مجاری ادراری دچار هماچوری شده و خون در ادرارش وجود دارد، از علائمی چون سوزش و درد نیز، هنگام دفع ادرار رنج می برد.

در هر صورت به دنبال تغییر رنگ ادرار و مشاهده ی خون در ادرار با چشم غیر مسلح و علائم دیگری چون تکرر در دفع ادرار، سوزش و درد هنگام دفع ادرار و…باید به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم صورت گیرد.

توجه به این نکته نیز ضروری است که گاهی به دنبال مصرف یک سری از مواد غذایی، ما شاهد تغییر رنگ ادرار خود خواهیم بود که این اتفاق نیاز به درمان ندارد و خود به خود بهبود می یابد.

تشخیص ادرار خونی

پزشک جهت تشخیص و رسیدن به قطعیت یک سری اقدامات تشخیصی نظیر انجام معاینات بالینی، هیستوری گرفتن از بیمار، دستور به انجام آزمایش خون و آزمایش ادرار و بررسی ادرار در آزمایشگاه و زیر میکروسکوپ، دستور به انجام تصویربرداری از مجاری ادراری و سونوگرافی و… انجام می دهد.

از دیگر روش های تشخیصی انجام سیستوسکوپی توسط پزشک است. در این روش با استفاده از ابزاری به نام سیستوسکوپ که لوله ای باریک بوده و در سر خود لنزی برای تصویربرداری دارد، از مثانه و مجاری ادراری تصویربرداری می شود و در صورت نیاز نمونه برداری می شود تا اقدامات درمانی لازم بر مبنای این بررسی ها صورت درگیرد.

درمان ادرار خونی

درمان هر عارضه ای مبتنی بر علت آن است. بنابراین نوع درمان هماچوری یا همان مشاهده ی خون  بسته به علت آن، متفاوت است.

به عنوان مثال مشاهده ی خون در ادرار اگر به دنبال عفونت مجاری ادراری باشد، توسط آنتی بیوتیک ها درمان میشود. بنابراین پزشک ابتدا باید بر علت و عامل اصلی این عارضه تمرکز کند، سپس درمانی متناسب با علت عارضه به کار گیرد.

توصیه های پایانی

به طور معمول افرادی که بهداشت فردی را رعایت نمی کنند، به میزان کافی آب نمی نوشند، الکل و سیگار مصرف می کنند، در معرض مواد شیمیایی خاص قرار می گیرند و…به نسبت دیگر افراد، با احتمال بیشتری دچار این عارضه می شوند.

بنابراین رفتارهایی چون رعایت بهداشت فردی، مصرف روزانه حداقل ۸ لیوان آب، دوری از مصرف الکل و سیگار و…در جلوگیری از ابتلا به این عارضه بسیار کمک کننده هستند.

متاسفانه با وجود پیشرفت جوامع بشری و علی الخصوص همه گیر شدن رعایت بهداشت فردی، همچنان وجود خون، عارضه ای شایع است که افراد زیادی با آن درگیر شده اند. بنابراین همچنان باید تلاش ها برای آگاه سازی عموم مردم توسط پدران و مادران خود، معلمین بهداشت، رسانه های جمعی و… ادامه داشته باشد.

سوالات متداول

سوال : وجود خون در ادرار چه عارضه ای است؟
پاسخ : خون در ادرار عارضه ای است که خون و سلول های خونی به ادرار راه پیدا می کنند و از طریق ادرار دفع می شوند. به این عارضه، هماچوری نیز می گویند.

سوال : علائم ادرار خونی چیست؟
پاسخ : سوزش و درد هنگام دفع ادرار

سوال : ادرار خونی چگونه درمان میشود؟
پاسخ : نوع درمان هماچوری یا همان مشاهده ی خون بسته به علت آن، متفاوت است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا