ارولوژیست

عفونت ادراری

به طور کلی این عفونت  به دنبال آلودگی با میکروارگانیسم های مختلف باکتریایی یا ویروسی رخ می دهد. هنگامی که باکتری یا ویروس بتواند از طریق مجاری ادراری وارد دستگاه ادراری شود، در صورت فراهم بودن شرایط و شکستن سدهای حافظتی دستگاه ادراری، شروع به رشد و تکثیر می کند و منجر به ایجاد آن می شود. بنابراین علت مستقیم ابتلا به این عفونت آلودگی با عوامل عفونی چون ویروس یا باکتری می باشد.

از علل ابتلای به این عفونت به صورت غیر مستقیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تنگی مجاری ادراری
سنگ کلیه، مثانه، مجاری ادراری
ضعف سیستم ایمنی به دنبال پیوند عضو و یا ابتلای به بیماری هایی چون ام اس، دیابت، سرطان و…
استفاده مکرر و طولانی مدت از سوند برای بعضی از بیماران
و…

به طور معمول عفونت های ادراری در خانم ها نسبت به آقایان شایع تر است.
از دلایل این موضوع می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مجاری ادراری خانم ها در مقایسه با آقایان کوتاه تر است.

در دوران یائسگی این موضوع شدت می یابد و ما بیشتر شاهد این  عفونت در خانم های یائسه هستیم. چرا که در این دوران با کاهش سطح هورمون های جنسی زنانه چون استروژن و تغییراتی که به دنبال این اتفاق در مجاری ادراری آن ها رخ می دهد، مجاری ادراری آن ها نسبت به میکروب ها آسیب پذیرتر می شوند.

برخی از روش های جلوگیری از بارداری نیز مثل استفاده ازIUD در بیشتر بودن ابتلای به این  عفونت در خانم ها نسبت به آقایان بی تاثیر نیست.

در طی چرخه ی قاعدگی و دوران پریود نیز، در صورت عدم رعایت بهداشت به شکل مناسب زمینه برای ابتلای به عفونت ادراری در خانم ها فراهم می شود.
و…

علائم عفونت ادراری

از علائم این عفونت می توان به مواردی مثل تکرر دفع ادرار، کاهش حجم ادرار، سوزش و درد هنگام دفع ادرار، بوی بد ادرار، تغییر رنگ ادرار به رنگ های تیره، مشاهده ی خون در ادرار،بی اختیاری ادرار و… اشاره کرد.

در صورت عفونت کلیه ها، علائمی چون درد در نواحی پهلو و پشت، تب و لرز و استفراغ پدید می آیند. در صورت عفونت مثانه، علائمی چون درد در نواحی لگن، مشاهده خون در ادرار، تکرر ادرار، کاهش حجم ادرار، درد و سوزش هنگام دفع ادرار پدید می آیند. و در صورت عفونت مجاری ادراری، علائمی چون درد و سوزش هنگام دفع ادرار پدید می آیند.

تشخیص عفونت ادراری

از روش های تشخیص این عفونت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آزمایش ادرار
سونوگرافی و تصویربرداری
آزمایش خون
سیستوسکوپی
و…

پیشگیری از عفونت ادراری

جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری، رعایت مواردی چون نوشیدن فراوان آب به صورت روزانه جهت دفع عوامل عفونی و رقیق شدن ادرار، رعایت بهداشت فردی، عدم برقراری رابطه جنسی با افراد متعدد، شست و شوی مناسب ناحیه ی تناسلی با شوینده ی مخصوص این ناحیه، عدم استفاده ی مشترک از لباس زیر ( هر فردی باید لباس زیر شخصی خود را داشته باشد. )، رعایت بهداشت توسط بانوان وتعویض به موقع و مرتب نوار بهداشتی در دوران پریود، تخلیه ی به موقع مثانه و عدم نگه داشتن ادرار خود در مثانه و… موثر است.

درمان عفونت ادراری

در درمان این عفونت اگرعلت عفونت، میکروارگانیسمی ویروسی باشد، از داروهای ضد ویروس استفاده می کنند و اگرعلت عفونت، میکروارگانیسمی باکتریایی باشد، معمولاً از آنتی بیوتیک استفاده می کنند.

دوز و نوع آنتی بیوتیک متناسب با شرایط بیمار توسط پزشک تجویز می شود. به طور معمول برای درمان این عفونت بیمار را در بیمارستان بستری نمی کنند و با آنتی بیوتیک هایی خوراکی چون سفالکسین، کوتریماکسازول و… بیمار را درمان می کنند.

در مواردی که عفونت شدید باشد و به دنبال ایجاد سنگ در کلیه یا مثانه ایجاد شده باشد و فرد علائمی چون تب و لرز و استفراغ نیز داشته باشد، با بستری کردن بیمار در بیمارستان از آنتی بیوتیک های تزریقی جهت درمان او، بهره می برند.

توصیه ی پایانی

 به طور کلی دستگاه ادراری، از دستگاه های مهم در بدن می باشد و وظایف مهم و حیاتی را بر عهده دارد. هر گونه آسیب به ارگانهای این دستگاه عوارض و صدمات سخت مالی و جانی را برای فرد به دنبال خواهد داشت و حتی می تواند بر ارگان ها و دستگاه های دیگر بدن نیز اثر بگذارد.

از طرفی با رعایت یک سری نکات ساده می توان تا حد زیادی از آسیب به این سیستم جلوگیری کرد. در این زمینه رعایت رفتارهایی مثل عدم مصرف الکل، مصرف زیاد مایعات علی الخصوص آب، رعایت بهداشت فردی و… بسیار موثر بوده و از بسیاری از بیماری های مربوط به این سیستم جلوگیری می کند. پس با رعایت این وارد از رساندن آسیب های مالی و جانی به خود و درد کشیدن جلوگیری کنید.

سوالات متداول

سوال : عفونت ادراری چیست؟
پاسخ : هر گونه عفونتی در مثانه، کلیه ها و مجاری ادراری در دسته ی عفونت های ادراری محسوب می شود.

سوال : علل عفونت ادراری چیست؟
پاسخ : این عفونت به دنبال آلودگی با میکروارگانیسم های مختلف باکتریایی یا ویروسی رخ می دهد.

سوال : علائم عفونت ادراری چیست؟
پاسخ : تکرر دفع ادرار، کاهش حجم ادرار، سوزش و درد هنگام دفع ادرار، بوی بد ادرار، تغییر رنگ ادرار به رنگ های تیره، مشاهده ی خون در ادرار،بی اختیاری ادرار و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا