نوزاد ، اطفال ، کودکان

آبله مرغان

بیماری آبله مرغان نوعی بیماری ویروسی است که منشا آن ویروسی به نام ویروس واریسلا زوستر می باشد. این ویروس منشا بیماری های آبله مرغان و زونا می باشد. به این صورت که عفونت اولیه ی آن به شکل آبله مرغان و عفونت نهفته ی آن به شکل زونا می تواند بروز پیدا کند.

بیماری آبله مرغان در کودکان بالای هشت سال به عنوان یک بیماری ملایم طبقه بندی می شود و کشنده نیست اما بسیار مسری است. ویروس عامل این بیماری در بزرگسالان ممکن است یک پنومونی یا ذات‌الریه شدید ایجاد می کند. ممکن است فرد مبتلا به ICU نیاز داشته باشد و حتی جان خود را از دست بدهد.

در حقیقت علت ایجاد این درگیری شدید ریوی در بزرگسالان برخلاف کودکان این است که سیستم ایمنی بدن بزرگسالان نسبت به کودکان قوی تر است. در نتیجه پاسخ دفاعی این سیستم در برابر ویروس نیز شدیدتر بوده و باعث ایجاد درگیری و عوارض بیشتر و خطرناک‌تر ی می‌شود.

شیوع این بیماری در فصول زمستان و بهار بیشتر است و افراد در رده های سنی مختلف می توانند به ویروس عامل این بیماری آلوده شوند. اما بروز آن در بزرگسالان و کودکان با سنین کمتر از هشت سال می تواند شدید باشد. همچنین این بیماری برای افراد دارای اختلال و ضعف سیستم ایمنی نیزبسیار خطرناک است.

علائم بیماری آبله مرغان

مدت زمان آلودگی با ویروس عامل آبله مرغان تا بروز علائم آن به طور کلی ۱۰ الی ۲۱ روز طول می کشد. هنگامی که بیماری ظاهر می شود علائم اولیه ی آن شامل تب و بی حالی است.

سپس با ضایعاتی راش مانند در سطح پوست که به ترتیب روی تنه ی بدن، صورت، اندام ها به خصوص ران پا، مخاط دهانی و حلقی ظاهر می شوند ادامه می یابد.

راه های انتقال بیماری آبله مرغان

این بیماری حتی قبل از اینکه شما ضایعات پوستی آن را با چشم ببینید، در دوره نهفتگی خود قابل انتقال است.

از دو روز قبل از بروز ضایعات تا زمان خشک شدن تمان آنها، یا گذشت حداقل هفت روز از بروز آنها این بیماری میتواند به افرا دیگر منتقل شود و توجه به این نکته خصوصا در کودکانی که مدرسه میروند اهمیت دارد.

از جمله راه های انتقال این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تماس فرد آلوده با فرد سالم
عطسه و سرفه
بزاق
خارج شدن مایع آلوده به ویروس درون تاول های روی بدن بیمار و تماس فرد سالم با آن ها
و…

تشخیص بیماری آبله مرغان

تشخیص این بیماری از طریق انجام معاینات بالینی توسط پزشک و انجام یک سری تست های تشخیصی امکان پذیر است. از جمله ی این تست ها می توان به تست PCR اشاره کرد.

برای PCR از نمونه ی DNA ویروس در مایعات وزیکول ها، خراش ها و تراش های پوستی، مایع مغزی- نخاعی، مایعات بدن مثل ترشحات دهان و نمونه های بافتی می توان استفاده کرد.

از دیگر تست های تشخیصی تست سرولوژی است که برای این تست از سرم فرد مبتلا استفاده می کنند سپس در سرم او به دنبال آنتی بادی های IgM و IgG می گردند.

مشاهده ی آنتی بادی IgM در سرم فرد مبتلا نشان از آلودگی او در زمان حال است و مشاهده ی آنتی بادی IgG در سرم فرد مبتلا نشان از آلودگی او در زمان های گذشته و بهبودی او در آن زمان می باشد. لازم به ذکر است که از تست های تشخیص مستقیم آنتی ژن ویروس عامل آبله مرغان نیز استفاده می شود.

پیشگیری از بیماری آبله مرغان

راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری زدن واکسن و دوری از افراد آلوده است!
واکسن آبله مرغان در سال ۱۹۹۵ در آمریکا ساخته شد که بسیار تاثیرگذار نیز هست. این واکسن در کودکان ۸۵-۸۰ % و در بزرگسالان%۷۰ مقاومت ایجاد می کند.

در ایران این واکسن تحت نام تجاری Oka به فروش می رسد. فردی که واکسن آبله مرغان زده است ، یا این بیماری را نمی گیرد و یا این که بسیار خفیف می گیرد.

ایمنی علیه ویروس عامل بیماری آبله مرغان

فردی که یک بار آبله مرغان بگیرد، در تمام طول عمر خود نسبت به ویروس عامل این بیماری مقاوم می شود. لازم به ذکر است که در صورت تزریق واکسنی که برای این بیماری وجود دارد ما شاهد ظاهر شدن آنتی بادی هایی در بدن خواهیم بود که حداقل تا ۲۰ سال پایدار هستند و ایمنی ایجاد می کنند.

درمان و کنترل بیماری آبله مرغان

همان طور که پیش تر نیز گفتیم این بیماری در کودکان خفیف است. بنابراین نیازی به درمان ندارد. در صورت خارش یا زخم میتوان از پمادهای موضعی استفاده کرد. بزرگسالان، نوزادان و افراد مبتلا به اختلالات سیستم ایمنی نیاز به درمان دارند و از طریق تزریق یک ویال از آنتی بادی ضد ویروس عامل بیماری آبله مرغان درمان می شوند.

این کار باعث افزایش میزان آنتی بادی خون این افراد می شود. داروهای ضد ویروس عامل بیماری آبله مرغان که در درمان این بیماری استفاده می شوند عبارتند از: آسیکلوویر، والاسیکلوویر، فامسیکلوویر و فوسکارنت… که البته فقط در مدت زمان محدودی از شروع بیماری مصرف شوند میتوانند حداکثر تاثیر را داشته باشند.

سوالات متداول

سوال : آبله مرغان چیست؟
پاسخ : بیماری آبله مرغان نوعی بیماری ویروسی است که منشا آن ویروسی به نام ویروس واریسلا زوستر می باشد.

سوال : چگونه از آبله مرغان پیشگیری کنیم؟
پاسخ : راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری زدن واکسن و دوری از افراد آلوده است!

سوال : ایمنی علیه ویروس عامل بیماری آبله مرغان چیست؟
پاسخ : فردی که یک بار آبله مرغان بگیرد، در تمام طول عمر خود نسبت به ویروس عامل این بیماری مقاوم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا