غدد و متابولیسم

پرکاری تیروئید

ما در مقالۀ کم‌کاری تیروئید مفصل دربارۀ غدۀ تیروئید و کارکرد آن صحبت کردیم. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی یکی دیگر از بیماری‌های تیروئید به نام پرکاری تیروئید بپردازیم.

نگاهی به غدۀ تیروئید

گفتیم که غدۀ تیرویید در قسمت جلویی گردن قرار گرفته و نقش مهمی در سوخت‌وساز سلولی بر عهده دارد.

غدۀ تیروئید این نقش را با ساخت هورمون‌های تیروئیدی انجام می‌دهد و پس از ساخت، این هورمون‌ها را از راه خون به سراسر بدن می‌فرستد. غدۀ تیروئید میزان قعالیت خود را با دستوری که از هیپوفیز و از طریق هورمون محرک تیروئیدی یا TSH می‌رسد، تنظیم می‌کند.

پرکاری تیرویید چیست؟

پرکاری تیرویید یا هایپرتیروئیدیسم به معنای افزایش کارکرد غدۀ تیروئید و افزایش هورمون‌های تولیدشده توسط این غده است. هایپرتیروئیدیسم ممکن است به علت افزایش فشار هیپوفیز به این غده جهت ساخت هورمون یا ناشی از افزایش عملکرد خود غده بدون اثر هورمون محرک تیروئیدی باشد.

ممکن است در برخی موارد ابتدا هایپرتیروئیدی و سپس هایپوتیروئیدی ایجاد شود. دلیل این موضوع این است که سلول‌هایی که هورمون‌ها را در خود ذخیره کرده‌اند تخریب می‌شوند و هورمون زیادی وارد خون می‌شود. به همین دلیل پرکاری گذرای تیروئید ایجاد می‌گردد و پس از مدتی فرد دچار هایپوتیروئیدی می‌شود. همچنین یکی از دلایل رایج این مشکل بیماری گریوز است.

علائم پرکاری تیرویید چیست؟

پرکاری تیروئید ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:
حساسیت به گرما و احساس گرگرفتگی
کاهش وزن
افزایش اشتها
خستگی ناشی از بی‌خوابی
به هم ریختن خواب و کاهش کیفیت آن
افزایش ضربان قلب و به هم خوردن ریتم طبیعی آن
احساس استرس و اضطراب بی‌دلیل و زیاد
لرزش دست‌ها
عصبانیت و تحریک‌پذیری
ضعف عضلات
تعریق
افزایش خفیف فشارخون
اسهال
به هم خوردن قاعدگی
بیرون زدگی چشم‌ها

تشخیص تیرویید پرکار

اگر هر یک از علائم ذکرشده را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. پزشک در ابتدا علائم و شرح حال شما را بررسی کرده و سپس معاینات لازم را انجام می‌دهد. پس از آن برای اطمینان از تشخیص، برای شما آزمایش خون درخواست می‌دهد.

در این آزمایش مقدار هورمون‌های تیروئیدی، آنتی بادی مرتبط با هورمون تیروئیدی و هورمون محرک تیروئید اندازه‌گیری می‌شوند. پس از بررسی جواب آزمایش، تشخیص پر کاری تیروئید برای شما قطعی می‌شود. همچنین ممکن است بررسی ساختار تیروئید با ید رادیواکتیو نیز برای شما انجام گردد.

درمان پر کاری تیرویید

برای درمان تیرویید پرکار، پزشک برای شما داروهایی تجویز می‌کند که ساخت و ترشح هورمون را در بدن شما کنترل می‌کنند و همچنین علائم ناشی از پر کاری تیروئید مانند افزایش ضربان قلب و اضطراب را برطرف می‌کنند.

همچنین ممکن است در مواردی ید رادیواکتیو جهت تخریب عمدی بخشی از تیروئید استفاده گردد. یکی دیگر از درمان‌های پر کاری تیروئید خارج کردن همه یا بخشی از غده از راه جراحی است.

شما برای تشخیص و درمان پر کاری تیرویید می‌توانید به پزشک خانواده، متخصص داخلی یا فوق تخصص غدد مراجعه کنید. توجه داشته باشید که مشکلات تیروئیدی نیاز به پیگیری مداوم و همیشگی درمان دارند.

سوالات متداول

سوال : پرکاری تیرویید چیست؟
پاسخ : پرکاری تیرویید به معنای افزایش کارکرد غدۀ تیروئید و افزایش هورمون‌های تولیدشده توسط این غده است.

سوال : پرکاری تیروئید چگونه تشخیص داده میشود؟
پاسخ : پزشک علائم و شرح حال شما را بررسی کرده و سپس معاینات لازم را انجام می‌دهد و برای اطمینان برای شما آزمایش خون درخواست می‌دهد.

سوال : درمان پر کاری تیرویید چگونه است؟
پاسخ : برای درمان تیرویید پرکار، پزشک برای شما داروهایی تجویز می‌کند که ساخت و ترشح هورمون را در بدن شما کنترل می‌کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا