عفونت و میکروب شناسی

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از علائم نوعی بیماری مقاربتی است که عامل آن ، ویروسی به نام ویروس HPV می باشد .

ویژگی های ویروس HPV :

از ویژگی های این ویروس می توان به موارد زیر اشاره کرد :

باعث ایجاد نوعی بیماری مقاربتی می شود که بسیار شایع و رایج است . مثلاً در آمریکا با تقریباً ۳۰۰ و خورده ای میلیون نفر جمعیت تقریباً ۸۰ میلیون نفر به این ویروس آلوده هستند . درایران هم آمار خیلی دقیقی موجود نیست اما آمارهای غیر رسمی از آلودگی ۷ تا ۱۳ درصد جمعیت خبر می دهند . تقریباً از هر ۱۰۰ نفر ۷ نفر به این ویروس آلوده هستند .

این ویروس خیلی مسری است و راه انتقال راحتی دارد . بسیاری از بیماری های منتقله از راه جنسی برای انتقال نیاز به رابطه ی جنسی کامل دارند اما متاسفانه این ویروس حتی از طریق پوست و دهان هم می تواند منتقل شود .

آلودگی به این ویروس هیچ درمانی ندارد و تنها می توان در صورت ایجاد زگیل تناسلی ، برای از بین بردن زگیل اقدام کرد . بعضی از گونه های این ویروس هم در آقایان و هم در خانم ها می تواند آنکوژن ( سرطان زا ) باشند . یکی از سرطان های رایجی که در خانم ها ایجاد می کند ، سرطان دهانه ی رحم است .

این سرطان بیشترین سرطانی است که ویروس HPV می تواند در انسان ها ایجاد کند . توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که هر خانمی که سرطان دهانه ی رحم داشته باشد قطعاً آلوده به ویروس HPV می باشد.

در حقیقت تنها عامل این سرطان ، ویروس HPV است . گونه های سرطان زای HPV فقط سرطان دهانه ی رحم را ایجاد نمی کنند . مثلاً در آقایان می توانند باعث ایجاد سرطان آلت تناسلی شوند . یا در خانم ها و آقایان می توانند سرطان مقعد یا سرطان اوروفارنکس ( دهانی – حلقی ) را ایجاد کنند.

آمار این سرطان ها از طریق آلودگی با گونه های سرطان زای این ویروس بالاست . به عنوان مثال عامل 50 الی 60 درصد سرطان های آلت تناسلی در آقایان ویروس HPV است اما چون عامل تمام سرطان های دهانه ی رحم در خانم ها این ویروس است بیشتر روی این سرطان تاکید داریم .

ویروس HPV نزدیک به 125 گونه دارد که این گونه ها با اعداد 1 و 2 و 3 و … شماره گذاری می شوند . از این 125 گونه ما بیشتر آن گونه هایی را می شناسیم که روی پوست زگیل ایجاد می کنند .

گونه از 125 گونه ی ویروس HPV ناحیه ی تناسلی را درگیر می کنند که ما در ادامه به بحث در رابطه با این گونه ها می پردازیم .
۴۰ گونه ای که ناحیه ی تناسلی را درگیر می کنند ۲ ویژگی دارند که اصلاً برای انسان ها خوب نیست !

این ۴۰ گونه وارد خون نشده و در آن تکثیر نمی شوند . حال این سوال پیش می آید که این ویژگی چرا برای ما انسان ها بد است ؟ چون پاسخ اصلی سیستم ایمنی بدن ما به یک عامل خارجی موقعی است که آن عامل وارد خون شده و گلبول های سفید خون بتوانند با آن مواجه شوند و با ترشج پادتن با آن مبارزه کنند .

اما این ویروس وارد خون نشده و در سلول های ناحیه ی تناسلی پنهان می شود بنابراین سیستم ایمنی خیلی نمی تواند با آن مبارزه کند .بعضی از گونه های این ۴۰ گونه می توانند آنکوژن ( سرطان زا ) باشند . سرطان یعنی تکثیر و رشد بی رویه ی یک سلول بدون این که جلوی آن گرفته شود .

ایجاد سرطان توسط بعضی از گونه های این ویروس به این صورت است که ویروس وارد سلول های ناحیه ی تناسلی شده و با از کار انداختن یک سری از پروتئین هایی که ترمز چرخه ی رشد و تکثیر بی رویه ی سلول ها هستند ، باعث سرطانی شدن این سلول ها می شوند .

از بین این 40 گونه چند گونه ی خیلی شناخته شده تر به نام گونه های HPV6 و HPV11 داریم که باعث ایجاد زگیل تناسلی در ناحیه ی تناسلی می شوند . از مزایای این دو گونه می توان به این موضوع اشاره کرد که احتمال ایجاد سرطان توسط آن ها به شدت پایین است .

از دیگر گونه های شناخته شده در میان این 40 گونه می توان به گونه های HPV16 و HPV18 و HPV31 و HPV33 و HPV35 و HPV39 و HPV45 و HPV51 و HPV52 و HPV56 و HPV58 و HPV59 اشاره کرد .

این گونه ها به شدت خطرناک بوده و سرطان زا هم می باشند . متاسفانه از هر ۱۰۰ نفر که دچار آلودگی به این گونه ها می شوند ۵ نفر آن ها در طی ۱۰ الی ۱۵ سال بعد از آلودگی دچار سرطان هایی مثل سرطان دهانه ی رحم می شوند .

و اما چند نکته ی مهم :
طبق گفته ی CDC ( مرکز کنترل بیماری ها در دنیا ) همه ی افراد تقریباً بین 20 تا 30 سالگی به ویروس HPV آلوده می شوند.همچنین طبق اخطار این مرکز هر فردی که بیش از یک شریک جنسی داشته است احتمالاً تا الان به این ویروس آلوده شده است .

در بیشتر موارد ، آلودگی به ویروس HPV ، هیچ علامتی ندارد ! یعنی این طور نیست که هرکس به این ویروس آلوده شد زگیل تناسلی بزند .برای آقایان هیچ تستی نداریم تا بفهمیم که آیا به این ویروس آلوده هستند یا خیر !

اگر سیستم ایمنی بدن ما سالم باشد در ۹۰ درصد موارد بین ۶ ماه تا ۲ سال می تواند این ویروس را از بدن پاکسازی کند .

راه های انتقال:

از راه های انتقال این ویروس می توان به موارد زیر اشاره کرد :

رابطه ی جنسی : توجه کنید که حتی در صورت عدم برقراری رابطه ی جنسی کامل و از طریق تماس پوستی و دهانی نیز این ویروس منتقل می شود !

تماس پوستی : مثل آلودگی از طریق دستگاه های لیزر موهای زائد در مراکزی که بهداشت را رعایت نمی کنند . یا هنگام زایمان طبیعی متخصص زنان مادر را از نظرآلودگی به این ویروس و داشتن زگیل تناسلی چک می کند و در صورت آلودگی و داشتن زگیل تناسلی از زایمان طبیعی خودداری می کند و زایمان را به شکل سزارین انجام می دهد . چرا که در صورت زایمان طبیعی تمام دهان و ریه ی نوزاد پر از زگیل شده و آلوده می شود .
تماس دهانی
و …

پیشگیری

از روش های پیشگیری از آلودگی به این ویروس می توان به موارد زیر اشاره کرد :

پیشگیری اصلی این است که مولتی پارتنر نباشیم … به عبارت دیگر بیش از یک شریک جنسی نداشته باشیم . چرا که طبق مطالعات در جوامعی که تعداد شرکای جنسی افراد بالاست موارد ابتلا به این ویروس هم بیشتر شده است .

رعایت بهداشت جنسی و استفاده از وسایل حفاظتی مثل کاندوم در حین رابطه ی جنسی . درست است که گفتیم این ویروس از طریق پوست و دهان نیز منتقل می شود اما مطالعات نشان داده اند که استفاده از کاندوم هم تا حدودی می تواند مانع از آلودگی شود .

رعایت بهداشت فردی و اجتماعی ! از آنجایی که این ویروس می تواند از طریق پوست هم منتقل شود پس این امکان وجود دارد که فردی که حتی هیچ گونه رابطه ی جنسی را هم نداشته و سالم است توسط افراد آلوده و به دلیل عدم رعایت بهداشت اجتماعی آلوده شود .

به عنوان مثال در مراکز لیزر و اپیلاسیون در صورت عدم رعایت بهداشت در حین کار توسط کارکنان این مراکز احتمال آلودگی سایر افراد نیز وجود دارد .
واکسیناسیون در زمان مناسب و پیش از آلودگی به ویروس
و…

واکسن

در حال حاضر دو کمپانی بزرگ در دنیا هستند که برای این ویروس واکسن های معتبری تهیه می کنند :

کمپانی gsk در انگلستان که متاسفانه واکسن های این کمپانی خیلی در دسترس ما ایرانی ها نیست .کمپانی Merck که واکسن معروف گارداسیل را برای این ویروس ساخته است . گارداسیل خوشبختانه در کشور ما در دسترس است .

این واکسن در برابر HPV6 و HPV11 که زگیل تناسلی را ایجاد می کنند و همچنین HPV16 و HPV18 که سرطان زا هستند ایمنی خیلی خوبی تقریباً در حدود 10 تا 15 سال ایجاد می کند .

همین کمپانی واکسن دیگری هم تولید کرده به نام گارداسیل – 9 که علاوه بر حفاظت در برابر HPV6 و HPV11 و HPV16 و HPV18 ، در برابر HPV31 و HPV33 و HPV45 و HPV52 و HPV58 هم ایمنی ایجاد می کند .

واکسن های گارداسیل 3 دوز دارند . بهترین حالت برای تزریق این 3 دوز با فاصله ی زمانی یک ماه و بعد سه ماه و در آخر شش ماه است . سن مناسب زدن واکسن برای ایجاد ایمنی در برابر این ویروس طبق گفته ی CDC ( مرکز کنترل بیماری ها ) در هر دو جنس دختر و پسر از 9 تا 12 سال است .

اگر در این بازه واکسن را تزریق نکردید همچنان تا 26 سالگی فرصت هست و اگر تا 26 سالگی هم تزریق نکردید تا 45 سالگی هم خوب است که واکسن را دریافت کنید . حال این سوال پیش می آید که چرا تا 26 سالگی تزریق واکسن موثر است ؟ چون بعد از ورود HPV به بدن تزریق واکسن موثر نمی باشد و از طرفی تا حدود این بازه ی سنی اغلب افراد رابطه ی جنسی را تجربه خواهند کرد .

پس چرا بعد از 26 سالگی تا 45 سالگی هم تزریق واکسن موثر است ؟ چون محققان این احتمال را می دهند که شاید فرد HPV را گرفته اما از شانس خوبش گونه های 6 و 11 را گرفته و هنوزبه گونه های 16 و 18 آلوده نشده است ! بنابراین با تزریق واکسن علیه گونه های 16 و 18 ایمن می شود و از ابتلای به سرطان جلوگیری می شود .

غربالگری

برای اولین بار پزشکی یونانی به نام جورجیوس نیکولا پاپا نیکولا به دنبال راهی بود که بتواند به راحتی و با هزینه ای کم ، به وسیله ی یک میکروسکوپ و نمونه به صورت زودرس سرطان دهانه ی رحم را تشخیص دهد .

او از 100 خانم نمونه ی دهانه ی رحم گرفت و بعد در زیر میکروسکوپ به مشاهده و بررسی آن ها پرداخت . در طی این مشاهدات متوجه شد که نمونه ی خانم هایی که سالم هستند با نمونه ی افراد مبتلا به سرطان دهانه ی رحم فرق دارد . به افتخار این پزشک یونانی اسم این روش غربالگری را PAP SMEAR ( پاپ اسمیر ) گذاشتند .

پاپ اسمیر روشی ساده است که طی آن ، همان طور که گفته شد از دهانه ی رحم یک خانم نمونه برداری می کنند سپس در زیر میکروسکوپ به بررسی آن می پردازند و چک می کنند که آیا سلول غیر طبیعی دارد یا خیر !

سن مناسب شروع پاپ اسمیر از ۲۱ سالگی تا ۳۰ سالگی به صورت هر ۳ سال یک بار است .این روش هزینه ی زیادی ندارد .

پاپ اسمیر در کشورمان برای خانم های مجرد انجام نمی شود و فقط خانم های متاهل در این فاصله ی سنی و هر 3 سال یک بار می توانند به این روش غربال شوند . از بعد از 30 سالگی هم همان 3 سال یک بار است اما کمپانی سوییسی به نام کمپانی روشه یک سری کیت های تشخیصی تولید کرده است که از طریق این کیت ها می توان تشخیص داد که فرد HPV مثبت است یا خیر.

در واقع طبق ادعای محققان اگر فردی تست HPV و پاپ اسمیررا در بازه ی زمانی 21 تا 30 سالگی با هم انجام داده باشد از بعد از 30 سالگی می تواند هر 5 سال یک بار غربالگری به روش پاپ اسمیر را انجام دهد .

لازم به ذکر است که تست HPV توسط کیت های تشخیصی برای همه ی خانم ها انجام می شود . چه خانم های متاهل و چه خانم های مجرد .

درمان

همان طور که گفتیم بیماری زگیل تناسلی  ندارد ! اما با پیشگیری می توان از آلودگی به آن جلوگیری کرد . تنها اقدامی که تحت عنوان اقدام درمانی می توان انجام داد این است که در صورت ابتلای به این ویروس و ایجاد زگیل تناسلی ، برای از بین بردن زگیل ها اقدام کرد .

از راه های درمان زگیل تناسلی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
بهترین راه درمان زگیل تناسلی لیزر است . اما این راه هزینه بر و گران می باشد .
راه دیگر جراحی است . که در طی جراحی زگیل ها را می سوزانند اما این روش نیز هزینه بر و گران است .
رایج ترین راه نیز کرایوتراپی می باشد که دراین روش با نیتروژن مایع زگیل تناسلی را پاکسازی می کنند .
استفاده از کرم ها و پمادها نیز رایج است مثل کرم Aldara

در کل راه های متنوعی برای پاکسازی و از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد که می توانید با مراجعه به متخصص پوست و مو از او کمک بگیرید .

توصیه های پزشکی

در نهایت توجه به :

راه های انتقال و پیشگیری از آلودگی به این ویروس و به دنبال آن زگیل تناسلی
بالابردن سطح آگاهی اجتماعی و آموزش صحیح به جوانان در زمان مناسب و به دور از تعصبات عقیده ای و خجالت کشیدن
واکسیناسیون و غربالگری به موقع و منظم
از ابتلای بسیاری از مردم پیشگیری خواهد کرد .

سوالات متداول

سوال : زگیل تناسلی چیست ؟
پاسخ : زگیل تناسلی یکی از علائم نوعی بیماری مقاربتی است که عامل آن ، ویروسی به نام ویروس HPV می باشد .

سوال :راه های انتقال زگیل تناسلی چیست؟
پاسخ :رابطه جنسی ، تماس پوستی

سوال : آیا زگیل تناسلی درمان دارد؟
پاسخ :بیماری زگیل تناسلی درمان ندارد ! اما با پیشگیری می توان از آلودگی به آن جلوگیری کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا